menyengat tapi tidak begitu menyakitkan

Khamis, 14 Januari 2010

Edit pemilihan calun PRU 2013

Setiap kali keputusan pilihanraya diumumkan sejak dari mula merdeka lagi kawasan Jerantut belum pernah menjadi kebanggaan penyokong Pas. Kecuali dua DUN yang pernah dimenangi pakatan pembangkang iaitu DUN Tahan dan Pulau Tawar, kerusi parlimen dan DUN Damak tetap kekal dalam tangan BN. Majoriti undi juga dicatatkan turun naik menanda kecenderungan pengundi pengundi di Jerantut boleh berubah-ubah.

Banyak faktor yang menjadi punca boleh mempengaruhi kecenderungan pengundi. Diharap pada persediaan pilihanraya 2013 nanti , lujnah politik & pilihanraya peringkat kawasan dan negeri menilai realiti kehendak pengundi setempat, meneliti sejarah keputusan pilihanraya secara bijaksana dan menerima teguran dari jentera pilihanraya yang telah dilantik dalam menentukan calun calun yang hendak ditonjolkan.

Pemilihan calun dalam pilihanraya sangat-sangat mempengaruhi keputusan pilihanraya. Pas tidak boleh lagi memilih calun mengikut selera anggota LPP mereka, jika inginkan keputusan yang lebih selesa. Jika tidak, muncullah calun yang hanya menjadi pilihan penyokong Pas sahaja tapi gagal meraih sokongan pengundi.

Keghairahan dalam menyumbang kepada perjuangan juga kadang-kadang memerangkap Pas. Kita lihat sikap ini telah menjadi alasan kepada mereka untuk menonjolkan diri sebagai calun yang kadangkala pemilihan tersebut menjadi isu sensitif kepada rakyat negeri. Negeri Pahang Darulmakmur ini adalah negeri yang mempunyai penduduk yang berasal dari berbagai negeri lain. Isu sensitiviti kenegerian asal ini perlu dipandang serius oleh Pas.

Memang isu ini remeh nampaknya kepada sesetengah penyokong Pas, tapi percayalah isu ini jika dikaitkan dengan isu lain maka akan menjadi isu yang gagal dijawab oleh petugas petugas pilihanraya Pas. Di Jerantut, pemilihan calun parlimen atau DUN dari seorang anak jati Pahang adalah perkara terbaik. Saya amat berharap Lujnah Politik dan Pilihanraya Pas Jerantut dan negeri Pahang bertindak awal memastikan perkara ini berlaku. Jangan pandang sebelah mata bila calun parlimen dan DUN datang dari satu keluarga dan sekampung pula dengan bakal MB seandainya Pas menang.

Jika kita perlu berhujah tentang perkara ini tentunya ia merugikan. Banyak perkara perkara yang tidak sepatutnya disebut akan muncul. Jadi lebih baiklah parti Pas mengambil langkah awal dalam memilih calun. Faktor faktor yang menjadi pilihan pengundi pada hari ini merangkumi ruang yang sangat luas dan inilah yang perlu difahami oleh Pas.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan