menyengat tapi tidak begitu menyakitkan

Khamis, 31 Disember 2009

PERKASAKAN PAKATAN RAKYAT

Mulai hari ini rakyat Malaysia perlu memperkasakan Pakatan Rakyat. Itu saja jalan yang ada untuk menumbangkan BN melalui undi pilihanraya akan datang. Memenangi pilihanraya adalah jalan terbaik untuk PR kerana hanya mandat pilihanraya yang diterima oleh dunia pada hari ini walaupun dibeberapa negara mandat ini dirampas bila parti yang Islamik menang seperti di Algeria dan Palastine.

Di negara kita,BN yang memerintah selama lebih 50 tahun telah gagal memberi keharmonian dan keselesaan kepada setiap lapisan rakyat .Dalam tempuh memerintah, BN walaupun dengan segala kuasa yang ada, mereka gagal membentuk bangsa melayu yang maju dan mampu berdaya saing dengan bangsa lain di negara ini.

Kegagalan bangsa Melayu dilihat kerana mereka tidak diberi peluang untuk belajar bersaing secara sihat kerana pemimpin BN sentiasa menggunakan orang Melayu sebagai alat saluran subsidi atau kontrek anugerah dan sebagainya sedangkan disebaliknya terdapat penyelewengan untuk habuan segelintir puak sahaja. Sudah tentu orang Melayu merasa selesa dengan keadaan ini, tapi situasi inilah yang telah menyebabkan Melayu tidak mampu bersaing lagi.

Kita lihat pula sejak belasan tahun kebelakangan ini negara kita dibanjiri dengan fitnah. Wabak fitnah yang dimulai dengan fitnah liwat terhadap DS Anwar walaupun sehingga hari ini tuduhan terhadapnya masih belum terbukti kesahihannya. Orang ramai yang bersetuju dan menyebarkan fitnah ini perlu berhenti segera kerana setakat ini tiada bukti yang mengesahkan fitnah tersebut. Ingatlah kita berdosa jika kita menyebarkan fitnah dan jika kita sebarkan fitnah sudah tentu kita berdosa kerana fitnah tetap fitnah.

Hari ini Umno menggunakan berbagai isu untuk menakutkan orang Melayu dari memberi sokongan kepada PR. Kadang-kadang saya terfikir mengapakah bangsa Melayu begitu 'bangsat' sehingga perlu menerima ugutan demi ugutan dan cacian. Umno sentiasa mengungkit bantuan, subsidi, biasiswa yang telah diberi oleh kerajaan kepada rakyatnya. Apakah semua pemberian kepada orang Melayu itu terlalu besar berbanding dengan apa yang mereka dan kroni mereka perolehi selama ini .

Kita sentiasa diungkit oleh Umno kerana anak-anak kita belajar di Universiti dengan pembiayaan kerajaan. Betul tak? Kita juga sentiasa diungkit kerana menerima baja subsidi,saham dan lain-lain bantuan. Kalau beginilah sikap Umno kepada orang Melayu ,wajarlah orang Melayu beralih sokongan dan harapan kepada PR diterajui oleh 2 parti yang majoriti ahli Melayu. Tentunya nasib orang Melayu tidak terabai dan orang Melayu akan diasuh dan dibentuk agar lebih dinamik dan sepadu.

Umno juga memainkan isu dengan mengatakan Pas telah menukar hala bila menggunakan slogan 'Islam untuk semua' bukan lagi 'Negara Islam' kerana menurut kehendak DAP dan PKR. Ini satu lagi bukti kedangkalan puak-puak dalam Umno memahami Islam. Tidakkah mereka faham dengan maksud 'semua'. Jika dulu konsep negara Islam digunakan tetapi hari ini bila dilihat golongan lain ugama menunjukkan minat terhadap nilai-nilai Islam maka wajarlah slogan Islam untuk semua digunakan sebagai asas perjuangan. Sesuai dengan maksud Islam yang memberi rahmat dan kesejahteraan kepada seluruh umat manusia.

Umat Islam di negara ini wajar memberi sokongan sepenuhnya kepada Pakatan Rakyat untuk melakukan perubahan ini. Dalam PR ada parti Pas yang berjuang memertabatkan Islam walaupun jika diketuai oleh PKR sedangkan dalam BN hanya ada Umno yang sentiasa mengabaikan Islam. Bandingkan dan lihatlah kelebihan pada Pakatan Rakyat .
Fikir dan renungkan...

1 ulasan:

  1. Terima kasih sudi lawat blog kawan hari tu.Teruskan perjuangan yang telah lama bermula dan pasti takkan ada akhirnya.Terima kasih atas segala tunjuk ajar aok selama kita kenal.Moga terus dirahmati Allah.RAHMAN MALIK

    BalasPadam