menyengat tapi tidak begitu menyakitkan

Isnin, 21 Disember 2009

Hulu, Kuala dan Sungai Cheka

Cheka adalah satu nama yang selalu dipasangkan dengan tiga sebutan awal iaitu Hulu Cheka, Kuala Cheka dan Sungai Cheka. Sungai Cheka adalah sebatang sungai yang menghubungkan dua mukim , Hulu Cheka dan mukim Cheka dihilirnya .

Dibahagian hulu, sungai cheka bermula dari pertemuan sungai rengat dan sungai berau. Di hulu sungai berau terdapat perkampungan ulu cheka dan hulu sungai rengat adalah banjaran utama dimana terdapatnya gunung benum, liling dan permatang angin , tempat yang dikunjungi oleh pendaki-pendaki gunung benum melalui kg tengah ulu cheka.

Sungai Cheka di tadbir oleh dua orang ADUN dari Parti Cina Malaysia iaitu ADUN damak dan ADUN cheka . Majoriti penduduk di kedua-dua DUN adalah melayu yang mana telah memberi kesetiaan kepada kedua-dua ADUN berbangsa Cina. Bagi orang melayu di kedua-dua DUN ini khususnya mereka tidak memikirkan bahawa kepimpinan adalah sesuatu mendasar kepada akidah dan iman tapi bermatlamat duniawi semata-mata.

Akhirnya kekal berpuluh tahun sungai cheka mengalir dibawah naungan persatuan cina m'sia . Di manakan pertubuhan melayu menyembunyikan muka , baculkah mereka atau dayus membiarkan tanah warisan mereka diperintah bangsa lain . Begitu di hulu begitulah di kuala, itulah cheka.

Di hulu cheka , umno telah berakar umbi sejak merdeka lagi , sebelum itu ramai anak watannya bangkit menjadi pejuang menentang gerila komunis , menyambung wasiat perjuangan datuk moyang untuk menjaga tanahair. Namun wasiat perjuangan yang menyebut nama Allah, berkat Muhammad dan kegagahan sayidina Ali yang diwariskan gagal difahami . Tinggallah sebutan-sebutan itu dalam jampi dan serapah sahaja . Mereka gagal memahami maksud yang tersirat disebalik yang tersurat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan